رویکرد آموزشی

هو الحکیم

مدرسه مصطفی، نگاهی متفاوت به تعلیم و تربیت

مدرسه ای بدون کیف ، بدون تکلیف مرسوم خانگی ، با صرف صبحانه و میان وعده

فرزندانمان را به مدرسه می فرستیم، اما از آنچه در مدرسه بر آنها رخ می دهد نگرانیم.

  • فرزندان ما که قبل از ورود به مدرسه تمایل شدیدی به یادگرفتن داشتند، و آنها دست ما را برای یافتن پاسخ به سئوالاتشان می کشیدند، ناگهان پس از ورود به مدرسه، علاقه خود را به یادگرفتن از دست می‌دهند، و ما مجبور به هل دادن و مجبور کردن آنها به یادگیری هستیم. اینجا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا مشکل از فرزندان ما است؟ یا این مشکل در نظام و شکل تعلیم و تربیت مدارس است؟
  • از این نگرانیم که مدرسه فرزندانمان را بر خط مونتاژ تعلیم و تربیت قرارداده و هویت او را از او گرفته، پرورش ابعاد شخصیت او را فراموش کرده، و او را به انباشته کردن محفوظاتی وادار می‌کند. محفوظاتی که بجز کسب یک مدرک، در زندگی واقعی او نقش جدی ندارد. بلکه مدرسه نیازمندیهای واقعی زندگی و کاری فرزندمان را فراموش کرده، و او برای موفقیت در زندگی و شغل خود، باید این نیازمندیها را مستقل از مدرسه کسب کند.
  • از این نگرانیم که مدرسه نه تنها محبت و معرفت فرزندمان را به دین، قرآن و اهل بیت افزایش ندهد، بلکه با اجبار به حفظ معلومات دینی و انجام رفتارهای مصنوعی، این محبت را در او بخشکاند.
  • از این نگرانیم که فرزندمان در مدرسه برای حضور در اجتماع تربیت نمی شود، و پس از فارغ التحصیل شدن، توانائی های لازم برای ایفای نقش اجتماعی خود را ندارد.  

مدرسه مصطفی، مدرسه ای است که در پاسخ به این دغدغه‌ها

در پس یک پژوهش 16 ساله بزرگان آموزش و تربیت، ایجاد شده است.

مدرسه مصطفی باورهای ما را در مورد تعلیم و تربیت و مدرسه تغییر می‌دهد

 و محیط متفاوتی از تعلیم و تربیت را پیش روی ما قرار می‌دهد.

در مدرسه مصطفی: قرائت و ترجمه روان  قرآن، و تاکید بر فهم ساده مفاهیم قرآن و تعالیم اهل بیت علیهم السلام، محور تعلیمات مدرسه قرار دارد.

*
  • پرورش شخصیت و خصوصیات و فرهنگ دانش آموزان، هدفهای اصلی مدرسه را، ضمن تعلیم مهارتها و دانش، تشکیل می دهند. اگر در تربیت شخصیت فرزندمان، پشتکار، اعتماد به نفس، جدیت،‌ کرامت، خلاقیت، فرهنگ کار و تلاش، بصیرت و معرفت دینی و … بصورت برجسته رشد یابد، کسب دانش و مهارتهای زندگی، تحصیل و کار برای او دشوار نخواهد بود.
*
  • دانش آموز و مربی در فضای مدرسه،‌ با مشی استاد و شاگردی زندگی می‌کنند. دانش آموز طی چند سال، با یک مربی در یک کلاس درس ثابت، با تجهیزات و لوازم متعلق به خود، فرایند آموزش را به صورت با ثبات دنبال می کند.
*
  • دانش‌آموزان در مدرسه، طی زندگی در یک محیط اجتماعی، و بر عهده گرفتن مسئولیت کارهای واقعی، برای زندگی در جامعه آماده می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه مسائل زندگی خود را حل کرده و روی پای خود بایستند.
*
  • دانش‌آموزان مطالب انتزاعی را در کاربردها و فضای عینی (از جمله در کلاسهای با موضوعات کاربردی نظیر کسب و کار، گردشهای علمی متعدد، کار عملی در مدرسه، و غرفه‌های عملی) یاد می گیرند،‌ و به جای حفظ طوطی‌وار، بصیرت و شناخت عمیق آنها در یک فرایند تکامل تدریجی افزایش می یابد. در عین اینکه مطالب کتابهای درسی نیز به صورت کامل مورد پوشش قرار می‌گیرد.
*
  • در مدرسه مبتنی بر فن آوری اطلاعات، نه تنها هر دانش آموز (از مقطع دوم ابتدایی به بعد) مجهز به یک رایانه شخصی است و بسیاری از فعالیتهای آموزشی خود را از طریق آن انجام می دهد، بلکه مدیریت فرایند آموزش، و برنامه ریزی و ارزیابی و سایر فعالیتهای تعلیم و تربیت، از طریق بسترهای فناوری اطلاعات انجام می شود.
*
  • دانش آموز به عنوان پژوهشگر، در یک بستر غنی منابع یادگیری‌ قرار می گیرد. بانک اطلاعاتی جامعی شامل چند هزار ساعت فیلم مستند، علمی و آموزشی، میلیونها صفحه متون الکترونیکی، و نرم­افزارها و افزارهای آموزشی، در فرایند آموزش استفاده می کند. فرهنگ مدرسه برای استفاده از این محیط غنی به صورت تدریجی در حال شکل گیری است، و درگیر شدن در این محیط غنی هر سال به صورت موثرتری ارتقاء می‌یابد.
*
  • همکاری و مشارکت فعال خانواده‌ها در امور مدرسه، حضور خانواده‌ها در کلاس و برنامه‌های آموزشی- تفریحی نظیر گردشهای علمی، اردوها، مسابقات و کارگروههای تخصصی، و نیز همیاری اعضاء خانواده در انجام امور آموزشی و اجرایی مدرسه بصورت جدی دنبال می شود.
*
  • در مدرسه فراگیر و ویژه‌گرا،‌ هر دانش آموز به اندازه استعدادها و توانمندیهای خودش یاد می‌گیرد، و پیشرفت دانش آموز به جای سنجیده شدن با معیارهای ثابت و با دیگران، تنها با خودش و پیشرفتهای خودش مقایسه می شود. در این فضا بستری فراهم شده که دانش آموزان تیزهوش (و هر دانش آموزی از ابعادی تیز هوش است)، در کنار دانش آموزان عادی و حتی دانش آموزان دیرآموز،‌ در یک فضای اجتماعی با هم زندگی واقعی را تجربه کرده، در عین اینکه هر کدام بر اساس ظرفیتهای خود، با سرعت مناسب خود حرکت کرده، و پای همه به هم و کتاب درسی زنجیر نمی‌شود. مسیر طی شده توسط هر دانش‌آموز، می‌تواند متفاوت از مسیر سایر دانش‌آموزان باشد
*
  • آزمایشگاه و کارگاه به صورت جدی و فعال پیگیری شده، و تلاش می شود تا ، بصورت دائمی و فعال در آن درگیر باشند.
*
  • فضای محیطی مملو از نمایه ها، پوسترها و تابلوهای آیات قرآن و اسماء کریمه الهی است؛ که دانش آموز را به صورت ناخودآگاه در یادگیری به صورت مشاهده و ارتباط غیر مستقیم، درگیر می‌کند.
*
  • برنامه ورزشی به نحوی در نظر گرفته شده، که در محیط مناسب، در زمینه های مختلف فراهم شود.
*
  • گردشهای علمی متعدد، برنامه ریزی شده و به هم پیوسته به صورت جدی در دستور کار مدرسه قرار دارد. از این رو مدرسه مصطفی پنجشنبه ها تعطیل نیست، و دانش آموزان پنجشنبه‌ها نیز به مدرسه می آیند. برنامه پنجشنبه ها شامل گردش علمی، طبیعت نوردی و کار عملی در مدرسه (نظیر باغبانی و کارهای فنی)، و نیز مسابقات گروهی می‌شود. درگردشهای علمی به صورت برنامه ریزی شده، یادگیری موضوعات مشخصی دنبال می‌شود. خانواده‌ها نیز می‌توانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.
*
  • فضای مدرسه به عنوان فضای کار پژوهشی او تعریف شده است. فعالیتهای رسمی مدرسه از ساعت 8 الی 15 میباشد. اغلب تکالیف وفعالیتهای آموزشی در کلاس انجام می‌شود. به همین دلیل اغلب نیازی به حمل کیف سنگین به منزل وجود ندارد.
*
  • برخی افراد تصور می کنند که مدرسه مصطفی مدرسه گران قیمتی است. اولا ارزش تعلیم و تربیت بسیار بیش از ارقامی است که برای تربیت فرزندانمان هزینه می‌کنیم.

واقعیت مدرسه مصطفی ، همانطور که هست!

ما فکر می کنیم امروز، ضمن اینکه به عنایت خداوند متعال در آستانه جهش بزرگی می باشیم، عملا در آغاز راه تعلیم و تربیت کودکان هستیم ؛ اما با یاری خدا و تلاش همه اعضاء خانواده بزرگ مصطفی، به صورت مستمر تلاش می کنیم تا به بهترین شکل عملکرد دستیابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *